Nyaralás a járvány után

Néhány hónapja még nagyon borúsan tekintettünk a nyárra, nem lehetett tudni, hogy lehet-e majd strandra menni, vagy akár külföldre utazni. Lassan kezd visszatérni az életünk a megszokott medrébe, de érdemes oda figyelni néhány megkötésre.

Gondolhatnánk, hogy a nyaralás az elmúlt időszak nehézségei után talán nem a legfontosabb téma, azonban sokakban ez tartja a lelket egész évben. Azért dolgozunk, viseljük el a hétköznapok monotonitását, mert várjuk a nyarat, a közös élményeket, a feltöltődést. Ha visszagondolok a gyermekkoromra, a nyári élmények jutnak először eszembe. Gyermekeink azonban olyan régen a járvány szülte megkötések között élnek, hogy van közöttük, aki nem is emlékszik, hogy milyen volt az élet azelőtt.

A szerda este megjelent a Magyar Közlönyben a koronavírus-járvány terjedése miatt bevezetett korlátozó intézkedések feloldásának következő lépcsőfokát részletező rendelet. A mai naptól fellélegezhetünk, hisz elértük a 5,5 millió beoltottat és ettől kezdve – néhány kivétellel – megszűnt a kötelező maszk használat és védettségi igazolvány nélkül is szabad a belépés a vendéglátó üzletekbe, szálláshelyekre, szabadidős létesítményekbe. A nyitott strandokon már most sem szükséges védettségi igazolvány bemutatása, a Balatonnál is megkötések nélkül nyaralhatunk.

Mi a helyzet a külföldi nyaralással? A nyár elején megjelent statisztikák szerint a korlátozások enyhülésétől függetlenül a magyarok többsége idén belföldi nyaralást tervez a biztonság kedvéért. Aki azonban külföldre utazna, érdemes megnéznie az adott ország konzuli oldalát. Ahogy elkezdődött a nyár, egyre több ország nyitott a külföldi turisták felé, de ez koránt sem jelenti azt, hogy szabadon utazhatnánk, ahogyan korábban. A magyar oltási programban használt keleti vakcinák, az orosz Szputnyik V és a kínai Sinopharm használata tovább bonyolítja az egyébként is bonyolult beutazási szabályokat.

Szlovéniában például az oltóanyagtól függően számítják, hogy mikortól érvényes a védettségi igazolvány. A BioNTech/Pfizer oltóanyagának második adagja után hét nappal már teszt- illetve karanténkötelezettség nélkül lépheti át a határt a beoltott magyar állampolgár. Az AstraZeneca és a Covishield oltóanyagoknál már az első dózis után 21 nappal elfogadják az igazolást. Míg a Moderna, a Szputnyik V és a Sinopharm esetében a második adag után még 14 napot kell várni az utazáshoz, ugyanez igaz az egy adagos Janssen oltást kapókra is. Horvátországba korlátozás nélkül léphetünk be a két ország közötti megállapodás értelmében, amennyiben rendelkezünk védettségi igazolvánnyal, függetlenül az oltáshoz használt vakcina típusától.

Ezek alapján reménykedünk, hogy idén ismét élményekben gazdag nyár vár mindenkire!