Ezt egy cikluson át kell játszani

Pont egy éve írtunk arról, hogy a városházi szappanopera három felvonásának végéhez közeledve lassan talán kilépünk az „érdekfeszítő” évek epizódjaiból, amire a választási ciklus elejétől évről-évre plusz forrást biztosított a város. Azt gondoltuk, hogy a közel egy évtizede elindult história végén idén az új hivatal átadásáról számolunk be, miközben több milliárdos vagyonvesztés és hasonló nagyságrendű építési költség az adófizetői szaldó. Sajnos nem ezt történt, még egy évadra visszatapsolták a „műsort”, így a gödöllőiek mindennapjait és adóforintjait, valamint az egész ciklust beárnyékolja a főtéren álló torzó épület.

Török Sándor és Kolozs Csaba önkormányzati képviselők (Szövetség Gödöllőért) hiába figyelmeztették a város vezetését 2020-ban, hogy késő bánat a régi hivatal lebontása, de a közel egy évtizedes gazdaságélénkítő periódus után recesszióhoz érkeztünk,

és a legrosszabb pillanatban voltunk egy 100%-ban önerős, milliárdos beruházás elindításához.

Mindenki látta és ma már tudja a következményeket: szakmaiatlannak nevezett ellenzék, a város vezetőjének egyéni döntése és szerződés aláírása a pandémia elején, majd a bontási és építési munkálatok megkezdése. Tavaly sajnos kitört a háború, az energiaválság hatására emelkedtek az árak, amiből az építőipar sem maradt ki. A kivitelezési munkadíjak is magasba szöktek, miközben a munkaerőhiány velünk maradt, így a keresleti és kínálati piac közös válságáról beszélhettünk, amire a képviselők fel is hívták a figyelmet.

Ilyen helyzetben a bevételeket ösztönző fejlesztések támogatása lenne fontos a városháza önerős, pályázat nélküli, csak üzemeltetési kiadást eredményező, árbevétel nélküli statikus beruházása helyett. Az építés ugyan előbb-utóbb megszünteti a mára százmillió forint feletti bérleti díj kiadást okozó széttagoltságot,

de ezt a helyzetet éppen a város idézte elő a régi hivatal óriási felháborodást kiváltó lebontásával.

Mivel a mondatok süket fülekre találtak, így az elmúlt három év során azért „drukkolhattunk”, hogy a lassú kivitelezés gyorsabb fokozatra váltson, és ne félkész épület éktelenkedjen Gödöllő központjában, de ez sem jött össze.

A szerződés aláírása után két és fél évvel egy torzót látunk a város egyik legforgalmasabb részén, kordonnal elválasztott szellemépület és elázott drága gipszkartonok fogadják a járókelőket. Idén januárban levonult a vállalkozó a munkaterületről, az elszámolási vita a mai napig tart, miközben teltek-múltak a munkálatok nélküli hónapok a főtéren. Májusban új közbeszerzési eljárás indult, hogy befejezze végre valaki a banki épületek felújítását, amit új városházának „adnak el” a gödöllőieknek.

De mielőtt az új kiírás elkészült volna, egy eddig titokban tartott hírt kapott az önkormányzat, amiről nem akarta tájékoztatni a lakosságot. Kiderült, hogy a tavaly augusztus végi rendkívüli ülésen jóváhagyott 331.822.010 Ft értékű többlet fedezet közel kétharmada jogszerűtlen volt, így a város és kivitelező között aláírt beruházási szerződés módosítását semmisnek nyilvánította a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága.

A tavalyi év első félévében már kétszer történt szerződés módosítás mintegy 168.070.312 Ft értékben, melynek határideje 2022. augusztus 22-e volt, ezért módosították a szerződést 2023. január 31-i határidővel, amit a testület lokálpatrióta többsége jóváhagyott a rendkívüli ülésen. Azonban az ügyfélszolgálati térre vonatkozó beruházás nem volt része az eredeti, 2020 áprilisi szerződésnek, ahogy a 2022 februárjában kiírt vendéglátóegység kivitelezési munkáit sem tartalmazza.

A 2022 januári és májusi módosítás után, 2022. június 16-án eredménytelennek minősült az étteremre kiírt pályázat, az ügyféltér bővítési terv engedélyét pedig 2022. augusztus 8-án kapta meg a város. A két pótmunkát így a harmadik szerződés módosításban kellett kiadni a kivitelezőnek egy testület által felruházott többlet fedezet jóváhagyása mellett, ahol a vendéglátóegység kialakítását 73.124.714 Ft-os értéken 2023. február 28-i határidővel, míg az ügyfélszolgálati tér elkészítését 130.697.296 Ft-tal megemelt összegben határozták meg 2023. június 30-i átadással.

A tavaly nyár végi rendkívüli testületi ülésen Török Sándor képviselő kérdésére, miszerint a pótmunkák megfelelnek-e a közbeszerzési törvényben foglaltaknak, Dr. Kiss Árpád jegyző magabiztos választ adott: „az eredeti szerződéses árat akár ötven százalékos mértékben lehet emelni”. Ez a puszta számok tekintetében megfelel a határnak és a hatóság ugyanazt említi, mint szerkesztőségünk tavaly közölt cikkében. Az eredeti nettó 999.786.886 Ft-os szerződéses árhoz képest a módosított ellenérték nettó 499.892.322 forinttal magasabb, amivel mindössze 1.121 forinttal tér el a maximális összegtől.

De a vendéglátóegység és ügyfélszolgálati tér kialakításának 203.822.010 forintos tétele is benne van a 49,9999%-al megemelt árban, ami jogszerűtlen. A törvény kimondja, hogy az eredeti szerződéses ár új közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül módosítható 50%-ban, ha az ajánlatkérő számára jelentős hátránnyal és a költségek megsokszorozódásával járna az ellenérték növekedése, viszont a szerződés tartalmára vonatkozó korlát a szerződéses érték csupán 15%-a lehet, ami nem haladhatja meg a 149.968.032 Ft-ot.

A harmadik szerződés módosítás összege ennek több mint a duplája (331.822.010 Ft) volt, amelyben a 128 millió forintos építőanyagárak és kivitelezési munkadíjak emelkedéséből fakadó kompenzálási tétel önmagában nem lett volna gond. A Közbeszerzési Döntőbizottság a jogsértés megállapítása mellett az önkormányzatra és a kivitelezőre egyaránt 15 napon belül fizetendő 5.000.000 Ft plusz 2.000.000 Ft-os bírságot szabott ki. A határozat konklúziója ezt írja: „… a szerződés jogellenes módosítása nem csak közbeszerzési jogi szempontból minősül súlyos jogsértésnek. A közpénzek felhasználásának átláthatósága szenved csorbát, a közpénzek felhasználásának gazdaságossága ellenőrzése hiúsult meg a jogsértés által.

De hiába hozta meg a hatóság a fenti határozatot 2023. március 8-án, a város polgármestere és jegyzője mégsem tartotta fontosnak a képviselő-testület elé hozni és a lakosságot tájékoztatni a „nőnapi” dátumot követő négy ülés egyikén sem. A Szövetség Gödöllőért képviselői ezalatt kétszer is intéztek kérdéseket a városházával kapcsolatban. Az elszámolási folyamattal és a rengeteg gipszkarton udvaron történő ázásával kapcsolatos kérdezz-felelek után sem merült fel a város vezetésében, hogy információt kellene adni bárkinek is a befizetett bírságról.

Az új közbeszerzési felhívás május 8-án került közzétételre és május 22-ig várták a jobbnál jobb ajánlatokat a hivatal építési és gépészeti befejezési munkákra, valamint a gyengeáramú kivitelezésre. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer oldala szerint június közepén megtörtént a kiértékelés – a beruházás folytatásához szükséges május végi több mint 238 millió forintos plusz fedezetet június közepén zárt ülésen gyorsan meg is emelték további 83 millió forinttal az általános tartalék terhére -, de csupán augusztus 21-én írták alá három különböző céggel a kivitelezés folytatására – és remélhetőleg a befejezésére – vonatkozó szerződéseket.

A kontraktusok aláírása előtti héten is volt egy rendkívüli testületi ülés, ahol egy szó sem esett a közbeszerzési eljárásról, de egy hét múlva Gémesi György polgármester már a közösségi oldalán tájékoztatta a lakosságot, hogy újrakezdik a munkákat. Viszont sem a képviselőknek, sem a város felé még ekkor sem tartotta fontosnak jelezni, hogy az előző kivitelezővel történt jogszerűtlen szerződés módosítás miatt a város bírságot kapott fél éve. Ehelyett inkább a levonult kivitelezőt bírálta, aki bedőlt és nem tudta befejezni az aláírt, de részben jogszerűtlen szerződéses munkákat, vagyis úgy tett, mintha a város ebben nem is lenne hibás. Mondhatjuk: csak a „szokásos”, ahogy a hotel-per során, úgy a városháza esetén is mindig a másik fél készülékében van a hiba.

2015 óta a kezdeti 200-250 millió forintról indulva később 500 millió, majd 1 milliárd és végül másfél milliárd forintról is szóltak az egykori polgármesteri hivatal felújítására vonatkozó beruházási összegek. 

Ugye mindenki örülne, ha az akkori értékkel és munkadíjjal a régi városháza új külsővel állna évek óta, így a rengeteg bérletre és az épületek megvásárlására fordított összeget másra használták volna fel, illetve a kormányhivatal sem a város szélén állna? A polgármester kollégáival – Hevesi Tamás után szabadon – talán úgy gondolta, hogy „ezt egy életen át…”, a gödöllőiek viszont remélik, hogy csupán egy cikluson át kell játszani és nem egy újabb vakmerő optimizmus mondatja velünk, hogy jövőre valóban átadásra kerül az épület. Ha viszont a hivatal bontásából eredő idő- és vagyonvesztések milliárdjait is hozzáadjuk, ezt sajnos inkább nevezhetjük ciklusokon átívelő és Gödöllő lakosságának közpénzét elherdáló játéknak is.

GDL