Török Sándor és Kolozs Csaba önkormányzati képviselők (Szövetség Gödöllőért) hiába figyelmeztették a város vezetését 2020-ban, hogy késő bánat a régi hivatal lebontása, de a közel egy évtizedes gazdaságélénkítő periódus után recesszióhoz érkeztünk,
és a legrosszabb pillanatban voltunk egy 100%-ban önerős, milliárdos beruházás elindításához.
Mindenki látta és ma már tudja a következményeket: szakmaiatlannak nevezett ellenzék, a város vezetőjének egyéni döntése és szerződés aláírása a pandémia elején, majd a bontási és építési munkálatok megkezdése. Tavaly sajnos kitört a háború, az energiaválság hatására emelkedtek az árak, amiből az építőipar sem maradt ki. A kivitelezési munkadíjak is magasba szöktek, miközben a munkaerőhiány velünk maradt, így a keresleti és kínálati piac közös válságáról beszélhettünk, amire a képviselők fel is hívták a figyelmet.
Ilyen helyzetben a bevételeket ösztönző fejlesztések támogatása lenne fontos a városháza önerős, pályázat nélküli, csak üzemeltetési kiadást eredményező, árbevétel nélküli statikus beruházása helyett. Az építés ugyan előbb-utóbb megszünteti a mára százmillió forint feletti bérleti díj kiadást okozó széttagoltságot,
de ezt a helyzetet éppen a város idézte elő a régi hivatal óriási felháborodást kiváltó lebontásával.
Mivel a mondatok süket fülekre találtak, így az elmúlt három év során azért „drukkolhattunk”, hogy a lassú kivitelezés gyorsabb fokozatra váltson, és ne félkész épület éktelenkedjen Gödöllő központjában, de ez sem jött össze.
A szerződés aláírása után két és fél évvel egy torzót látunk a város egyik legforgalmasabb részén, kordonnal elválasztott szellemépület és elázott drága gipszkartonok fogadják a járókelőket. Idén januárban levonult a vállalkozó a munkaterületről, az elszámolási vita a mai napig tart, miközben teltek-múltak a munkálatok nélküli hónapok a főtéren. Májusban új közbeszerzési eljárás indult, hogy befejezze végre valaki a banki épületek felújítását, amit új városházának „adnak el” a gödöllőieknek.
De mielőtt az új kiírás elkészült volna, egy eddig titokban tartott hírt kapott az önkormányzat, amiről nem akarta tájékoztatni a lakosságot. Kiderült, hogy a tavaly augusztus végi rendkívüli ülésen jóváhagyott 331.822.010 Ft értékű többlet fedezet közel kétharmada jogszerűtlen volt, így a város és kivitelező között aláírt beruházási szerződés módosítását semmisnek nyilvánította a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága.
A tavalyi év első félévében már kétszer történt szerződés módosítás mintegy 168.070.312 Ft értékben, melynek határideje 2022. augusztus 22-e volt, ezért módosították a szerződést 2023. január 31-i határidővel, amit a testület lokálpatrióta többsége jóváhagyott a rendkívüli ülésen. Azonban az ügyfélszolgálati térre vonatkozó beruházás nem volt része az eredeti, 2020 áprilisi szerződésnek, ahogy a 2022 februárjában kiírt vendéglátóegység kivitelezési munkáit sem tartalmazza.
A 2022 januári és májusi módosítás után, 2022. június 16-án eredménytelennek minősült az étteremre kiírt pályázat, az ügyféltér bővítési terv engedélyét pedig 2022. augusztus 8-án kapta meg a város. A két pótmunkát így a harmadik szerződés módosításban kellett kiadni a kivitelezőnek egy testület által felruházott többlet fedezet jóváhagyása mellett, ahol a vendéglátóegység kialakítását 73.124.714 Ft-os értéken 2023. február 28-i határidővel, míg az ügyfélszolgálati tér elkészítését 130.697.296 Ft-tal megemelt összegben határozták meg 2023. június 30-i átadással.
A tavaly nyár végi rendkívüli testületi ülésen Török Sándor képviselő kérdésére, miszerint a pótmunkák megfelelnek-e a közbeszerzési törvényben foglaltaknak, Dr. Kiss Árpád jegyző magabiztos választ adott: „az eredeti szerződéses árat akár ötven százalékos mértékben lehet emelni”. Ez a puszta számok tekintetében megfelel a határnak és a hatóság ugyanazt említi, mint szerkesztőségünk tavaly közölt cikkében. Az eredeti nettó 999.786.886 Ft-os szerződéses árhoz képest a módosított ellenérték nettó 499.892.322 forinttal magasabb, amivel mindössze 1.121 forinttal tér el a maximális összegtől.
De a vendéglátóegység és ügyfélszolgálati tér kialakításának 203.822.010 forintos tétele is benne van a 49,9999%-al megemelt árban, ami jogszerűtlen. A törvény kimondja, hogy az eredeti szerződéses ár új közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül módosítható 50%-ban, ha az ajánlatkérő számára jelentős hátránnyal és a költségek megsokszorozódásával járna az ellenérték növekedése, viszont a szerződés tartalmára vonatkozó korlát a szerződéses érték csupán 15%-a lehet, ami nem haladhatja meg a 149.968.032 Ft-ot.
A harmadik szerződés módosítás összege ennek több mint a duplája (331.822.010 Ft) volt, amelyben a 128 millió forintos építőanyagárak és kivitelezési munkadíjak emelkedéséből fakadó kompenzálási tétel önmagában nem lett volna gond. A Közbeszerzési Döntőbizottság a jogsértés megállapítása mellett az önkormányzatra és a kivitelezőre egyaránt 15 napon belül fizetendő 5.000.000 Ft plusz 2.000.000 Ft-os bírságot szabott ki. A határozat konklúziója ezt írja: „… a szerződés jogellenes módosítása nem csak közbeszerzési jogi szempontból minősül súlyos jogsértésnek. A közpénzek felhasználásának átláthatósága szenved csorbát, a közpénzek felhasználásának gazdaságossága ellenőrzése hiúsult meg a jogsértés által.”
De hiába hozta meg a hatóság a fenti határozatot 2023. március 8-án, a város polgármestere és jegyzője mégsem tartotta fontosnak a képviselő-testület elé hozni és a lakosságot tájékoztatni a „nőnapi” dátumot követő négy ülés egyikén sem. A Szövetség Gödöllőért képviselői ezalatt kétszer is intéztek kérdéseket a városházával kapcsolatban. Az elszámolási folyamattal és a rengeteg gipszkarton udvaron történő ázásával kapcsolatos kérdezz-felelek után sem merült fel a város vezetésében, hogy információt kellene adni bárkinek is a befizetett bírságról.
Az új közbeszerzési felhívás május 8-án került közzétételre és május 22-ig várták a jobbnál jobb ajánlatokat a hivatal építési és gépészeti befejezési munkákra, valamint a gyengeáramú kivitelezésre. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer oldala szerint június közepén megtörtént a kiértékelés – a beruházás folytatásához szükséges május végi több mint 238 millió forintos plusz fedezetet június közepén zárt ülésen gyorsan meg is emelték további 83 millió forinttal az általános tartalék terhére -, de csupán augusztus 21-én írták alá három különböző céggel a kivitelezés folytatására – és remélhetőleg a befejezésére – vonatkozó szerződéseket.
A kontraktusok aláírása előtti héten is volt egy rendkívüli testületi ülés, ahol egy szó sem esett a közbeszerzési eljárásról, de egy hét múlva Gémesi György polgármester már a közösségi oldalán tájékoztatta a lakosságot, hogy újrakezdik a munkákat. Viszont sem a képviselőknek, sem a város felé még ekkor sem tartotta fontosnak jelezni, hogy az előző kivitelezővel történt jogszerűtlen szerződés módosítás miatt a város bírságot kapott fél éve. Ehelyett inkább a levonult kivitelezőt bírálta, aki bedőlt és nem tudta befejezni az aláírt, de részben jogszerűtlen szerződéses munkákat, vagyis úgy tett, mintha a város ebben nem is lenne hibás. Mondhatjuk: csak a „szokásos”, ahogy a hotel-per során, úgy a városháza esetén is mindig a másik fél készülékében van a hiba.
2015 óta a kezdeti 200-250 millió forintról indulva később 500 millió, majd 1 milliárd és végül másfél milliárd forintról is szóltak az egykori polgármesteri hivatal felújítására vonatkozó beruházási összegek.
Ugye mindenki örülne, ha az akkori értékkel és munkadíjjal a régi városháza új külsővel állna évek óta, így a rengeteg bérletre és az épületek megvásárlására fordított összeget másra használták volna fel, illetve a kormányhivatal sem a város szélén állna? A polgármester kollégáival – Hevesi Tamás után szabadon – talán úgy gondolta, hogy „ezt egy életen át…”, a gödöllőiek viszont remélik, hogy csupán egy cikluson át kell játszani és nem egy újabb vakmerő optimizmus mondatja velünk, hogy jövőre valóban átadásra kerül az épület. Ha viszont a hivatal bontásából eredő idő- és vagyonvesztések milliárdjait is hozzáadjuk, ezt sajnos inkább nevezhetjük ciklusokon átívelő és Gödöllő lakosságának közpénzét elherdáló játéknak is.
GDL