1985. október 1-jén kezdték el építeni, és rekordidő, 8 hónap alatt készült el – az első Formula 1-es pályaként a vasfüggöny mögött. Először 1989-ben, majd 2003-ban építették át. A Hungaroring 2016-ban a pálya teljes nyomvonalán saját forrásból lecserélte a kopóréteget, amelyre már nagyon nagy szükség volt a versenyzők visszajelzései szerint.
Számos legenda aratott itt győzelmet, köztük Michael Schumacher és Ayrton Senna, akik négy, illetve három Magyar Nagydíjat nyertek meg. Lewis Hamilton nyolc sikerrel tartja a rekordot, míg Fernando Alonso húsz évvel ezelőtt éppen ezen az aszfaltcsíkon aratta pályafutása első futamgyőzelmét. A visszatérő Daniel Ricciardo 2014-ben nyert itt, Esteban Ocon 2021-ben (neki is az volt az első), Max Verstappen pedig a tavalyi sikere után idén is megkaparintotta az első helyet.
A Formula 1® az idei versenyhétvége előtt bejelentette, hogy a Magyar Nagydíj további öt évig, vagyis 2032-ig marad a versenynaptárban, meghosszabbítva ezzel a 2027-ig szóló megállapodást. Ezzel Monza mögött másodikak vagyunk azon versenyek sorában, amelyek folyamatosan szerepelnek a naptárban. Az új szerződést azt követően írták alá, hogy bejelentették: a Hungaroring az elkövetkező években jelentős felújításon esik át.
Mit jelent a Hungaroring és Magyarország számára, hogy újabb 5 évvel meghosszabították a megállapodást? – kérdeztük Gyulay Zsoltot, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatóját.
„Egy éve kezdtük a tárgyalást a szerződés-hosszabbításról, amit jól tettünk, mert az amerikai futamok érkezésével még nagyobb az érdeklődés, ha ezt lehet még egyáltalán fokozni. Európában most már nekünk van a leghosszabb ideig szóló szerződésünk, de világviszonylatban sem állunk rosszul. Hatalmas büszkeség és nagy megtiszteltetés számunkra a szerződéshosszabbítás, amely azt mutatja, hogy ebben a kiélezett versenyben, amely az F1 Nagydíjak rendezéséért folyik, mi sikert arattunk.
Terveink szerint a 2026-os Magyar Nagydíjra teljesen megújul a pálya – beleértve a főépületet, a fő lelátót és a szurkolói zónát is –, vagyis az új szerződéses periódusban világszínvonalú, vagy úgy is mondhatnám F1-es szintű környezetben láthatjuk vendégül a csapatokat és a szurkolóinkat, akik számunkra a legfontosabbak. Kollégáimmal nyolc éve kezdtünk el dolgozni ennek a nagyszabású fejlesztésnek az előkészítésén, és végtelenül boldog vagyok, hogy siker koronázta a fáradozásainkat, köszönöm mindenki munkáját, aki részt vett ebben a projektben.”
Feltétele volt a megállapodás meghosszabbításának a felújítás?
„A közműhálózat és az infrastruktúra már nem felel meg a Formula 1 követelményeinek: a garázsok méretétől kezdve a paddock szélességén át a főépületig mindent meg kell újítani. 2010 szeptemberében vettem át a cég irányítását, az azóta eltelt tizenkét évből tizenegyet nyereséggel zártunk, öt miniszterrel dolgoztunk együtt, most pedig talán elérkeztünk egy olyan működési formához, amely kompatibilisebb az F1-gyel, vagyis gyors döntéseken alapszik.
Erre szükség is lesz, hiszen olyan pályákkal kell felvennünk a versenyt, amelyek rengeteg pénzt költenek az infrastruktúra fejlesztésére. A közművek fejlesztése elkezdődött, jó néhány helyen átfúrtak a pályacsík alatt, és további fúrásokat készítettek elő, hogy a gyengeáram, az erősáram, a szennyvíz és az ivóvíz-vezetékek meg tudjanak felelni a nemzetközi követelményeknek, amely az elkövetkező negyven-ötven évben ki tudják szolgálni a bérlők igényeit. Ezzel párhuzamosan felépül a műveleti operatív központ, és egy szép főbejárat, amelyben közösségi tér és kávézó is helyet kap.
Ezután következik a paddock és a tízezer férőhelyes fedett lelátó felújítása, amellyel párhuzamosan két alagutat fúrnak a lelátó mögötti terület és a paddock között. Annak a lehetőségét is megvizsgáljuk, hiszen ésszerű befektetés lenne, hogy motorversenyek rendezésére is alkalmassá tegyük a pályánkat. Elképesztő népszerűségnek örvend a Formula 1, december elejére elfogyott az összes vasárnapi jegy az idei futamra, és a jövő évire is alig lehet már belépőt kapni.
Tavaly 100, az idén 102 ezer néző tekintette meg a Magyar Nagydíjat a helyszínen – ezzel kihasználtuk a pálya teljes kapacitását. Úgy készítettük elő a terveket, hogy minden évben meg tudjuk rendezni a Formula 1-es futamot a felújítás ideje alatt is. Az évről évre sávosan emelkedő jogdíj emelkedésének mértékét az elmúlt években sikerült visszaszorítani, amivel a 2032-ig terjedő időszakban 107 milliárd forintot spóroltunk az államnak.”