Egy körforgalom viszontagságai

Legutóbb beszámoltunk arról, hogy az idei kampányköltségvetés miatt sok gödöllői lakos és közösség örülhet, hogy környezetét szebbé teszik és segítik majd a jövő évi választás előtti fejlesztések. Ugyanis fél milliárd forint fedezet jutott infrastrukturális beruházásokra, első helyére pedig egy körforgalom kialakítása került. Azt gondolnánk, hogy ezt részletes egyeztetés előzte meg az ott élőkkel, mivel ritkán épül körforgalom a városban, amely fejlesztésnek viszont a legtöbbször mindenki örül.

A Szilhát – Szőlő – Bajcsy-Zsilinszky utcák találkozásánál lévő körforgalom költségvetési tárgyalásánál a városvezetés elsősorban a közlekedésbiztonságot helyezte előtérbe. A lakosság általános igénye valóban a körforgalom, ez számos médiumban olvasható és szakmailag is a legjobb megoldás. Azt nem tudni, hogy a fent említett hármas elágazás miért veszélyesebb más hasonló, vagy a biztonságot nézve talán még fontosabb fejlesztési csomópontoknál, de ne legyünk elégedetlenek, ha Gödöllőn szökőévenként, jelesül választási ciklusonként épül egy ilyen, akkor annak bizony örülni kell… Vagyis kellene, mivel a körforgalom tervezetének hírére az ott élő vállalkozók már nem jártak örömtáncot és nem is repestek a boldogságtól. Ezért megkeresték a hivatalt, aki konzultációra hívta az ingatlan-tulajdonosokat, hogy beszámoljanak a fejlesztésről és a megvalósítás utáni változásokról. Magazinunk is megkereste az egyik érintett vállalkozót, Samu Zoltánt, aki elmondta, miért nem tartják jó ötletnek a körforgalmat:

„Nem a körforgalommal van problémánk az itt élőkkel közösen, önmagában egy ilyen forgalomszervezési megoldás ideális. Azonban a legtöbb vállalkozásnál, amiből sok van a környéken, ez gazdasági visszaesést fog eredményezni, sőt a Bajcsy páros oldalán eleve csak irodák és kereskedelmi üzletek létesülhetnek. Ide sok magán- és céges ügyfél jár naponta, akik megállnak a boltok előtt, de a körforgalom létesítésével gyakorlatilag eltűnnének a parkolók. Ugyan minden ingatlan mögött van parkoló, de azt az itt élők és a munkavállalók használják, akik reggel megérkeznek és csak a munka után mennek haza. A napi forgalmat nehéz beengedni és nem is fér el sok autó, de a kikanyarodás is csak egyirányban történhetne a körforgalom kialakítása miatt. Parkolóhely hiányában a Kazinczy lakótelepi parkolókat fogják majd használni, onnan átjönnek hozzánk. Ez egy ördögi kör: az ottani lakos hazaérkezik, de nem talál majd magának parkolóhelyet, mert elfoglalják az étterembe, kávézóba vagy a fodrászatba érkező vendégek. Már édesapám is itt volt vendéglátós a ‘70-es évektől, nem emlékszem balesetekre. Viszont egyetértek, hogy a közlekedésbiztonság kiemelten fontos, így a beláthatatlan kereszteződésbe kihelyezendő domború tükrökkel megoldható ez a probléma.”

Egy szakember véleményére is kíváncsiak voltunk, hogy mennyire indokolt a körforgalom ezen a területen. Erről Püspök István közlekedési üzemmérnököt kérdeztük meg:

„Ha valaki, akkor én körforgalom párti vagyok, szinte minden alkalommal hatékonyabb és jobb a folyamatos forgalomszabályozás lehetősége a lámpás megoldás helyett. Viszont itt lakóingatlanok és üzletek kapubeállói lennének a körforgalomban, ami elég veszélyes, és a 100 méterre elhelyezkedő másik ovális forgalomszabályozással együtt nem tudom, hogy a közlekedésre milyen hatással lesz. Ha ettől eltekintünk, itt sem a körforgalom ténye a probléma, inkább a mérete. Bőven elegendő egy kisebb sugarú kör a tervezett 7 méteres belső rádiusz helyett (a teljes kör átmérője 26 méteres – a szerk.), ahol a helyi busz be tud hajtani és bármelyik ágán kijöhet. Ha a közlekedésbiztonságot tesszük az első helyre, akkor ez megoldott, bár nem tudok arról, hogy ez a terület kiemelten balesetveszélyes övezet lenne. A helyi vállalkozók évtizedek óta itt dolgoznak és adót fizetnek a városnak. Ha nem kapnak a várostól segítséget, legalább ne vegyenek el parkolóhelyeket tőlük! De számomra sokkal érthetetlenebb, hogy elsőszámú célnak a nagy forgalom elterelését kellene figyelembe vennie a hivatalnak, amire a városnak ráadásul lehetősége is van. Ha nem a belváros irányába tereljük a forgalmat, akkor gyorsabb az áthaladás és sokkal kisebb lesz a terheltsége is ezen útszakasznak. A 2018-ban megfogalmazott rövid- és középtávú közlekedési tervezésnél a nulladik számú ütem első helyén szerepelt a Haraszt körzetből a Röges városrészbe történő utcai átkötések az M3 autópálya autószalon melletti oldalán, illetve a Széchenyi utca folytatása a Röges – Éva utcák felé, ahol önkormányzati telkek vannak, voltak. Ennek kiépítését 2022-re tervezték, majd a Szőlő utcai szakasz két csomópontja jött a sorban. Az ovális csomópont egy évvel a tervezet után megvalósult. Ha szakmailag vizsgáljuk a város közlekedésének szabályozását és a nagy forgalom miatt veszélyes ez a csomópont, akkor miért nem élvez prioritást egy párhuzamos útszakasz kialakítása? Így a „káposzta” is megmarad a parkolással, de a „kecske” is jóllakik, mert nagyságrendekkel csökkenne a jelenlegi útszakaszon áthaladó forgalom és terheltség a városközpontban.”