A nyugalom szigete – Gödöllői szívügy Gödöllő szívében

Ha van egy hely, ahol az ember a város legnyüzsgőbb részén is megszűnik létezni és ha csak pár percre is, de lelassul körülötte az idő, akkor az a főtéren lévő egyik 30 éves vállalkozás. A friss könyv illatának különleges élménye már az ajtóban érződik, amelynek túloldalán Mravik Henriett, a családi vállalkozás legfiatalabb tagja mosolyogva várja a vásárlókat. Vallja, egy alvó városban nem minden egyszerű, amit talán hűen szimbolizál József Attila Altatójából ismert, a bolt előtt található „kis Balázs” szobor is, mégis a három évtized varázsa és az olvasók hűsége sok mindenért kárpótolja riportalanyunkat és szüleit.

Hogyan emlékszik vissza kislány fejjel az 1993-as nyitásra?

A rendszerváltás előtt három nagy állami könyves cég létezett. Az egyik volt a Téka, amelynek még nem volt boltja a városban. Egy ilyen nyitására volt lehetőség 1986-ban, amelyre anyukám rögtön igent mondott, s másnap otthagyta az energetikus állását. Közvetlenül a szocializmus összeomlása után, a privatizáció korszakában megvásároltuk az üzletet, ez lett 1993-ban a Fáma könyvesbolt. Emlékszem, nagy volt a káosz, rengeteg munka és izgatottság jellemezte az időszakot, alig láttuk a szüleinket. A munka mennyiségét mutatja, hogy végül nem bizonyult elegendőnek apukám részéről sem a programozói munkája mellett pusztán a besegítés, részéről is teljes embert kívánt az ügy.

A rendszerváltáskor a szüleit is elkapta a vállalkozói hév vagy tudatosan készültek erre az életformára?

Mint akkoriban sok embert, őket is erősen megérintette a vállalkozói lét szele. Ezt mutatja, hogy akkoriban három üzletet vettünk Vácon is.

Mravik Henriett

Mennyire volt nehéz akkoriban vállalkozni?

Úgy érzem, nem volt nehéz, inkább bátorság kellett hozzá. Kis pénzből nagy dolgokat lehetett alkotni. Mi nem álmodtunk nagyot, mert a szívügyünk lett a Fáma.

Hány könyvesbolt volt akkoriban a városban?

Rajtunk kívül még egy: a Művelt Nép, amely később Dimensio néven üzemelt. Náluk erősebb volt a hanglemez, illetve zenei vonal, így jól elfértünk egymás mellett.

Azóta viszont nyílt pár hasonló üzlet. Minek köszönhető az önök sikere és a vásárlók hűsége?

Talán a szakértelmünknek. Rengeteget olvasunk ahhoz, hogy ajánlani tudjunk a vásárlóknak. Borzasztó jó érzés, amikor a kezükbe adjuk a megfelelő könyvet, amire vágynak. Sokszor kérnek segítséget ajándék kiválasztásához, vagy saját részre, de bejönnek elképzelés nélkül és akkor is könyvvel a kezükben boldogan távoznak.

Három évtized nem kevés idő. Mit adott ezalatt a Fáma az itt élőknek?

Mindenekelőtt rengeteg könyvet, amely milliós darabszámot jelent. De ennél is fontosabb, hogy bizalmat és a nyugalom szigetét. Az emberek bíznak bennünk. Ide nem duhajkodni jár senki, ugyanakkor megértő fülekre találnak. Nagyon sokan meg is nyílnak, amely visszaigazolja a hozzánk való közeledésüket. Ha most lennék karrierválasztás előtt, pszichológusnak tanulnék, habár a gyermekeim szerint nekem ehhez már el sem kellene végeznem az öt évet. Mindenesetre jóleső érzés az emberek megnyíló lelke, amivel soha nem élünk vissza.

Most fordítsuk meg a kérdést! Mit adott önöknek a város?

Stabilitást. Azt, hogy mi is bízunk és bízhatunk a vevőinkben. Mi pedig cserébe mindig reggel 8 órától este 6-ig itt vagyunk. Nincs szünet, nincs bezárás, folyamatosan a rendelkezésükre állunk.

Mennyire divat ma olvasni?

Erre kiváló statisztikák állnak rendelkezésre. A vásárlóink 80 százaléka nők és diáklányok. Nem veszett ügy a könyvolvasás. Sokan csak beleszagolnak a levegőbe, s szinte tudják is, hogy merre induljanak a boltban. Ugyanakkor erős táborunk a nyugdíjas korosztály és a gyermekükkel otthon lévő anyukák. Alapvetően azért olvasnak, mert kikapcsolja őket.

Hogyan tudják felvenni a versenyt az internettel, a digitalizációval és a hangoskönyvekkel?

Nagyon megváltozott a tematikai összetétel. Nyomtatott szakkönyvekkel már nem is foglalkozunk, ezekhez hozzá jutnak az interneten digitális, vagy könyv formájában. Csak a populáris irodalom tudott a felszínen maradni, azon belül is a szórakoztató irodalom, ami a legsikeresebb. A hangoskönyv viszont nem jelent konkurenciát, mert nem igazán tudott teret nyerni.

Képzeljük magunkat a „Vissza a jövőbe!” című filmbe. 1993-at írunk és a szülei helyében van. Mi történne?

Akkor is lenne Fáma, ebben egészen biztos vagyok. Talán nagyobbat álmodhattam és több szeletet vághattam volna a tortából, de nem ez volt a cél. Inkább ez a kicsi, családias légkör volt az, ami a személyiségünkhöz illett.

Gondolták volna a kezdetekkor, hogy több mint egy emberöltőnyi idő után is az üzlet eredeti nevén, változatlan tulajdonosokkal és profillal beszélgetnek majd a Fámáról?

Igen, hiszen szeretettel csináljuk. Szüleim ugyan már nyugdíjasok, de ők is szeretettel teszik a dolgukat.

Mi lesz egy újabb emberöltőnyi idő múlva?

Ha a szüleim egyszer abbahagyják, az egy új helyzetet teremt majd, de ezen még korai gondolkodni.

Kezdetben a Szent János utcában volt az üzlet, amely később átköltözött a Szabadság térre. Hogyan hatott az üzletre a főtér átépítése?

Két tényezővel küzdöttünk akkoriban. 2008 októberében jött a válság, amely hirtelen és azonnal nyomot hagyott, az embereknek elfogyott a pénze. Év végén, decemberben pedig átadták a főteret, ami a parkolás lehetőségét szüntette meg. Sajnos nem sok olyan üzlet van a téren, amiért érdemes letenni az autót. A jelenlegi főtérnek ebben a formájában pedig nincs vásárlói vonzereje.

Milyen ma vállalkozónak lenni Gödöllőn? Mennyire kedvező ehhez a helyi gazdasági környezet?

Megváltozott Gödöllőn a vállalkozói kedv, nagy a fluktuáció. Alvó város, és túlzottan közel van Budapest. A nagy többség autóval közlekedik, így egy jelentős és komoly vásárlóerő a fővárosba megy. Gödöllőn nincs nagy pers-
pektíva vállalkozói oldalról.

Pár éve egy kedves négylábú is farok csóválva várja az üzletbe térőket bízva egy kis simogatásban. Ez is tudatos dolog?

Amióta Clio az életünk része, szívesen jön velünk mindenhova, így gyakran elkísér dolgozni is. Ez egyben azt is mutatja, hogy az üzletben szívesen látunk házi kedvenceket, bejöhetnek a gazdáikkal az üzletbe. 

Azért ennél persze jóval fontosabb a tény, hogy mindenkit szeretettel látunk. A gyerekek számára elérhető kis könyves pult van a könyvek nézegetésére. A gyermekirodalom terén folyamatos a bővülés, igényes és szép kínálata van a könyvpiacnak a gyerekek számára. Igyekszünk a keresletnek megfelelően kialakítani a készletet, ezért ennek összetétele folyamatosan változik. Egyre több fiatal olvas angolul, ezért kifejezetten bőséges az angol irodalmi választékunk is, illetve egyedi megrendelésekre is van lehetőség.

Rendkívül nagy energiát fordítunk arra, hogy a gyerekek és a fiatalok megszeressék az olvasást, mert a ma olvasó gyerek később olvasó, kritikus, gondolkodó felnőtté válik. Olvasóink ismeretében a jövőképem bíztató.

GDL