Generációk nőttek fel, de kevés elhagyatott épület kapott akkora országos figyelmet, mint a Palotakerten található egykori HÉV kocsiszín, a Remíz. Ennek még örülhetnénk is, ha nem Gödöllő egyik szégyenfoltjáról lenne szó. Persze jobb lenne egy sikertörténetről beszámolni, hiszen 32 év elég (és) sok idő arra, hogy a turizmusára alapozni kívánó város a Gödöllői Királyi Kastélytól csupán pár száz méterre lévő „ékességével” kezdjen valamit.
Az épület jelentőségéről, másoknak annak jelentéktelenségéről sokat elmond, hogy a jelenlegi többségi tulajdonos MÁV-HÉV Vasúti Zrt. sem tudott információkkal szolgálni az eredetét és kialakulását illetően, amely szemmel láthatóan nem az utóbbi pár évtizedben épült. Mint azt korábban megírtuk, 1911. november 25-én adták át a forgalomnak a HÉV Gödöllőig tartó harmadik szakaszát. Egyes források szerint a Remíz is akkor épült, ez esetben kiváló állapotúnak is titulálhatnánk. (Már csak ezért is érdemes lenne megmenteni). Az épület kezdetben kocsiszínként biztosított helyet a szerelvényeknek. A MÁV-HÉV Vasúti Zrt. tájékoztatása szerint e funkciója már a ’90-es években sem volt meg, utoljára festőműhelyként funkcionált. Szintén meg nem erősített információk szerint kocsiszínként azért szűnt meg, mert az újabb szerelvények már nem fértek be. Érdekességként említjük meg az interneten található kisfilmet, amelyet 1995-ben Becsky András készített. Ebben régi, romos szerelvények láthatók, talán felújításra várva. A szerviz funkció is valódi lehetett, hiszen szerelőaknára utaló kialakítás található az épületben. A hatalmas terület a MÁV-HÉV Vasúti Zrt. számára is ismeretlen okokból került osztatlan közös tulajdonba. Az állami cég információi szerint terv volt a szórakozóhellyé történő alakítása, de a környezeti adottságok nem tették lehetővé.
Időközben a Remíz és a MOL kút között több mint egy évtizede a város elbontatta két, ősidők óta működő kisvállalkozó épületét (gumiszerviz és gazdabolt), amely döntés után az egyik családi vállalkozás sajnos meg is szűnt. De hiába volt 2013-ban több fórum keretében is egyeztetés a HÉV gödöllői szakaszának átépítési lehetőségeiről, majd nyert 2014-ben pályázati forrást a várost, hogy megalkossa a település öt éves Integrált Településfejlesztési Stratégia névre hallgató programját (melynek ez is része volt), azóta a tettek helyett csak a hallgatás volt nagy e téma körül. Az utolsó remízről szóló, izgalmat okozó hír a 2021 májusában történt kisebb tűzeset volt, amelynek során 20 négyzetméteren kapott lángra az épületben felhalmozódott illegális hulladék.
és szeméthalom
A tulajdoni lapon 3000/24198 tulajdoni hányadrészben az ismert cukrász, Sulyán Pál neve szerepel, aki szívesen állt rendelkezésünkre. Mint megtudtuk, a vállalkozó nagyjából másfél évtizede vásárolta meg a remíz épületét és közvetlen telekrészét. Elképzelése szerint a hangulatos épületből kulturált zöld környezetben egy igényes cukrászdát és kávézót szeretett volna kialakítani. Csakhogy ebben az önkormányzat 8-10 éve még nem volt partner, mert nem tudta, hogy mit szeretne kezdeni a területtel, most pedig mossa kezeit, hogy nem az ő tulajdona… Két-három évvel ezelőtt történt meg a „szétválás”, így alakult ki az osztatlan közös tulajdon. A MÁV-HÉV Zrt. korábbi vezérigazgatója, Aba Botond már engedélyezte a beruházás megindítását, ám a társaság új vezetése ezt megvétózta, hiszen nem tudni, mekkora területre lesz szükség a kötöttpályás vasúti fejlesztések során.
Úgy tűnik tehát, hogy a sok éves önkormányzati egyhelyben toporgás miatt most üt vissza és csak múltba meredő fantázia marad, hogy mi mindent kezdhetett volna a város az épülettel és területtel. Ismét holtpontra jutott annak reménye, hogy bármi szemmel látható változás legyen, amelyről csak az egykori népszerű műsor címe jut eszünkbe: Unokáink sem fogják látni?
KTS-B