Fel is út, le is út? Az M3 lehajtó gödöllői felhajtója

2020. február 12-én sajtótájékoztató keretében Schanda Tamás miniszterhelyettes, Vécsey László országgyűlési képviselő, valamint Kolozs Csaba önkormányzati képviselő együtt jelentette be, hogy az előzetes megbeszélések eredményeként a kormány arról döntött: állami támogatást nyújt Gödöllőnek az M3-as autópálya lehajtójához, és egyúttal az elkerülő út első szakaszának megépítéséhez.

2020. február 12-i bejelentés | Schanda Tamás, Kolozs Csaba és Vécsey László

Az M3-as autópálya gödöllői lehajtó utáni csomópont déli körforgalmától a Haraszti út – Kenyérgyári út csomópontig történő kiépítése jelentősen egyszerűsíti majd a haraszti városrész és az iparterület közlekedését, valamint csökkenti a belső utak terheltségét. A bejelentéskor megígért 2022 év végi határidőt a 1112/2020. (III. 20.) számú kormányhatározat alapján tartják is.

Az előzményekhez hozzátartozik, hogy 2019. december 13-án a város polgármestere egyeztetésre hívta a Szövetség Gödöllőért képviselőcsoportját, hogy konzultáljanak a kampányban megfogalmazott tíz plusz egy pontjukról, de mindösszesen három pontot – többek között ezt – támogatott jó szívvel. Szinte napra pontosan két hónap telt el a december 13-án tartott megbeszélés és a bejelentés közti idő között, miközben az elkerülő út megépítésének ígérete a városvezető részéről két évtizedre nyúlik vissza, számos kampány része volt, legutóbb már aláírásokat is gyűjtött ennek támogatásához.

A 2020. februári bejelentés másnapján volt a költségvetés tárgyalása, ahol a Lokálpatrióta Klub képviselői kétkedve fogadták a tájékoztatást, a város vezetője két perc után elvette a szót, majd félórás monológba kezdett, amivel a polgármester részéről „visszaállt a rend”, sokadszorra előtérbe helyezve saját személyét. Furcsának és ellentmondásosnak, akár szürreálisnak is nevezhető, hiszen ehhez hasonló fejlesztések érdekében kérte fel a polgármester kormányzati tanácsnoki pozícióba Kolozs Csabát, aki többször jelezte, hogy ehhez nem kell ilyen titulus. Hogy mennyire nem hittek a fejlesztésben, jelzi, hogy Bárdy Péter alpolgármester több heti Magyar Közlönyt átlapozva értetlenkedett, kereste a határozatot. Hiába jelezték neki, hogy folyamatban van annak aláírása, őt az nem érdekelte. De ha nem látták a márciusban hivatalosan is kormányhatározatba foglalt tényeket, akkor miért akarták tanácsnokká kinevezni Kolozs Csabát? A kérdés persze költői, a felkérés pedig minimum provokatív.

A beruházás megkezdésének vannak törvényi előfeltételei, például egy teljes vegetációs időszak vizsgálata, ami segíthette Gödöllő városát, hogy a kivitelezéssel párhuzamosan a belső helyi utakat is rendbe tegye a haraszti lakosok és az iparterületet használó cégek számára. A több mint két éve megtartott testületi ülésen Bárdy Péter elmondta, hogy a Kenyérgyári út tervezése megtörtént, amely a lehajtóhoz kapcsolódik, az engedélyeztetés pedig folyamatban van. Felhívta arra is a képviselők figyelmét, hogy ebben az esetben lehet többletforrást bevonni, így a terv az, hogy pályázik a város. A 2021-es, valamint a 2022-es költségvetésben is szerepelnek a Kenyérgyári és Haraszti utak, valamint a Kotlán Sándor utca útépítéshez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek kiadási összegei, de útfejlesztési pályázat beadásáról nincs tudomásunk. A 2022. április 21-i képviselő-testületi ülésen dr. Péterfi Gábor, a haraszti városrész képviselője rákérdezett az engedélyezési és kiviteli tervek aktuális helyzetére, melyre válaszul dr. Kiss Árpád jegyző elmondta, hogy az elektromos hálózat áthelyezési engedélyére várnak, melyre sajnos még mindig nem kapták meg a hozzájárulást. Mivel a Kenyérgyári útnak nincs alépítménye, így az iparterületre közvetlen érkező gépjárművek tönkre teszik majd az utat, amit eddig is sűrűn kellett már javítani egy végleges megoldás helyett. A városban működő, és az elmúlt 15-20 év legnagyobb iparűzési adóját fizető cégeknek ezen utak fejlesztéseit régen meg kellett volna kapniuk, a mostani bekötő úttal még inkább szükségszerű lesz. Bízunk benne, hogy az igen hosszúra sikeredett engedélyezési folyamatok lassan a végéhez közelednek, így ezek nem csupán a költségvetésekben lesznek láthatók, hanem az útfejlesztésre is hamarosan sor kerülhet.

Ha városházára van pénz pályázat nélkül is, akkor a többször toldozott-foltozott, de Gödöllőnek fontos iparterületét összekötő útra is lehetne, ahol már régen egy jó minőségű, háromrétegű alépítménnyel ellátott utat kellett volna a javítgatások helyett (és árán) építeni. A városnak egykoron legnagyobb iparűzési adójukat fizető cégek bevételeiből is több Kenyérgyári út építhető, de Gödöllőnek elég lenne egy is.