Kínos ügyek, amik árnyékot vetnek a lellei üdülőre – Botrányos felújítás, veszteségtermelés és sajátos bérlőváltás adnak okot szóbeszédre a volt úttörőtábor újkori történetében

A több mint 30 évvel ezelőtt létrejött önkormányzati rendszer nem sok mindent örökölt meg az azt megelőző tanácsrendszertől, de ingóságokat és ingatlanokat bizonyosan. Így járt az 1990 őszén megválasztott, majd megalakult gödöllői önkormányzat is, amelynek vagyonleltárában – többek között – a város balatonlellei úttörőtábora is szerepelt. Az üdültetés szempontjából néhány évig minden ment a korábbi kerékvágásban, majd a ‘90-es évek derekán a képviselőtestület a létesítmény – téliesítéssel egybekötött és kis híján botrányba fulladt – felújításáról határozott, melynek következtében új irányt vett az idővel egyre nagyobb veszteséggel működtetett, majd manapság régi-új bérlő által üzemeltetett rekreációs hely sorsa.

Egy mondat erejéig feltétlenül meg kell emlékeznünk arról, hogy a balatonlellei úttörőtáborban a ‘60-as, a ‘70-es és a ‘80-as években – nem túlzás – több ezer gödöllői és környékbeli „pajtás” szerzett felejthetetlen élményeket a küllemében és felszereltségében igencsak puritán, faházas környezetben. Abban, a Balaton partjától több száz méterre található Úszó utca 5. szám alatti létesítményben, aminek tulajdonjogát az önkormányzati rendszer megörökölte a tanácsi érától.

A gödöllői képviselőtestület tagsága már az első önkormányzati ciklusban egyetértett abban, hogy sokáig nem odázható el a gyermeküdülőként emlegetett objektum átfogó felújítása. Már csak azért sem, mert az ott kialakult körülményeket a szakhatóság is kifogásolta, és ezzel veszélybe került a tábor további működtetése. Az elképzelést 1995 nyarán tett követte: a települést irányító grémium öt szállásépület és egy főépület megépíttetéséről döntött. A beruházásra bruttó 130 millió forintot (104 millió forint + 25% ÁFA) szántak, és az átadás határidejének 1996. május 10-ét szabták meg. A lellei gyermeküdülő története azonban 1996 kora tavaszán jelentős fordulatot vett, miután látszott, hogy a győri székhelyű kivitelező nem tudja teljesíteni a vállalását, sőt a kínos ügy odáig fajult, hogy a vállalkozó 1996 augusztusában elállt a kivitelezési szerződéstől.

Tette ezt úgy, hogy addigra megkapta a vállalási díj kétharmadát, és a beruházás megvalósításához felvett hitel a kamatokkal együtt megközelítette az 50 millió forintot. Ebben a helyzetben nyilvánvaló volt, hogy az 1996-ra meghirdetett turnusokat vissza kell mondani, és az önkormányzatnak – a létesítmény értékesítését is mérlegelve – döntenie kellett a felújítás befejezéséről. Mindkét megoldás vagyonvesztést jelentett, főleg úgy, hogy a beruházás lezárásához további 90 millió forintot kellett biztosítani. Az üdülő-rekonstrukció végül 1997 nyarának elejére elkészült, és augusztusban megindulhatott a kvázi „próbatáboroztatás”.

A megújult balatonlellei üdülő első hat évében az objektum üzemeltetését a VÜSZI Kft. munkatársai végezték, 2003-tól pedig a Kalória Kft. vette át a tevékenységet. Az újdonság ereje egy ideig megfelelő kihasználtságot biztosított az üzemeltetőknek, ám az évek előrehaladtával csökkent a lellei gyermeküdülő vonzereje, így veszteségessé vált a működtetés. Ebben valószínűleg az is közrejátszott, hogy az önkormányzat 2012-től megszüntette az ott igénybe vehető kikapcsolódás támogatását. A botrányos felújítás és a gödöllőiek üdülési szokásainak változása egyaránt okozott fejtörést a városvezetésnek, amely időről időre felülvizsgálta a lehetőségeket. Így merült fel a balatonlellei gyermeküdülő értékesítése 2007 decemberében.

Az értékbecslésbe a nemzetközi hírű Pricewaterhouse Coopers Kft-t is bevonták, amely 400 millió forintos irányárat tartott reálisnak. Az eladásból nem lett semmi, mert – amint azt Gémesi György a 2014-es közmeghallgatáson hangoztatta – az üdülőt nem lehet annyiért eladni, amennyit ér.

2016-ra az idő vasfoga, valamint a vendégek által elvárt követelmények aktuálissá tették az akkorra már évről évre egyre növekvő mértékű veszteséget termelő üdülő részbeni felújítását, fejlesztését. Az illetékesek felmérték a legfontosabb teendőket, amik körébe bekerült a lakóépületek padlózatának megerősítése, felújítása, a padlóburkolatok cseréje, a főépület külső felújítása, a vendégszobák és az étterem klimatizálása, az épületek külső faszerkezeteinek felújítása, karbantartása, valamint a közös helyiségek, az étterem és a radiátorok festése, illetve a balesetveszélyes nyílászárók cseréje. A felsorolt munkálatokra közel 16,5 millió forintos fedezetet biztosított az akkori városvezetés.

Egy évvel később jelentős fordulatot hozott, hogy a Kalória Kft. igazgatója – a főszezoni alacsonyabb ágykihasználtságra hivatkozva – jelezte, hogy a balatonlellei objektum a jelenlegi vendégstruktúra mellett működési veszteséget termel, így megfontolandó a létesítmény bérbeadása.

A javaslatot újabb tett követte, az önkormányzat pályázatot írt ki, és 2018. március 1-jétől az egyetlen kandidáló, a budapesti székhelyű Villa Oliver Kft. három évre, éves szinten nettó 7 millió forintért bérbe vette a lellei üdülőt. Fél évvel később új fejezet nyílt az önkormányzat és a gazdasági társaság együttműködésében, miután a felek legkésőbb 2023. március 1-jéig érvényesíthető vételi jog gyakorlásáról egyeztek meg, és az ügylet keretében az üdülő ellenértékét bruttó 217 millió forint forgalmi értékben rögzítették.

Hogy is van ez?

  • 2018 szeptemberében bruttó 217 millió forintért eladta volna a Lokálpatrióta Klubos többségű városvezetés az üdülőt, aminek csak az 1996-1997-es botrányos felújítására alaphangon 230 millió forintot költöttek?
  • Mennyire életszerű az, hogy 2020. december 31-ével – a pandémiára hivatkozva – felmondja a bérlő a szerződést, majd eltelik egy-két hónap, és ugyanez a cég újra jó üzletet lát benne, és egyedüli pályázó lesz?
  • Ha 2007-ben az ingatlant 400 millió forintra értékelték, akkor 2018-ban miért 217 millió forint került a szerződésbe? Tíz év alatt az ingatlanárak megduplázódtak, a balatoni turizmus fellendült, a szóban forgó üdülő mégis kevesebbet ér?
  • Miért jó az Gödöllőnek, ha bérleti díj címén kevesebb bevételt vár el, mint amennyit a bérlőnek más címen kifizet a városi kasszából?

A döntés megosztotta a gödöllői képviselőtestület akkori tagságát: a Gémesihez hű körök helyes vagyongazdálkodásnak, a Fidesz-KDNP-s képviselők vagyonvesztésnek titulálták a történteket. Teltek-múltak a napok, hetek, hónapok, mígnem kiderült, hogy a Villa Oliver Kft. illetékesei 2020. december 31-i hatállyal felmondták a bérleti szerződést. 78 nappal a felmondás dátumát követően Gémesi György aláírta azt a pályázati felhívást, ami alapján a városvezetés új bérlőt keresett.

Méghozzá, úgy, hogy erre – írd és mondd – 11 naptári napot (7 munkanapot) adtak az érdeklődőknek! S láss csodát, megtalálták! A felhívásra újra egyetlen kandidáló jelentkezett, a budapesti székhelyű Villa Oliver Kft., de akinek ismerősen cseng a név, az nem téved, néhány sorral fentebb már olvashatta ezeket a szavakat.

A gazdasági társaság az új pályázatban – a korábbi díjra havi nettó 10 ezer forintot rápakolva – éves szinten nettó 7.120.000 forintos bérleti díj megfizetésére tett ajánlatot, féléves fizetési ütemezéssel. Az üzlet így összejött: április 15-től két évig, további két évre szóló meghosszabbítási lehetőséggel ismét a Villa Oliver Kft. bérli a város balatonlellei üdülőjét.

Érdekes megvilágításba helyezi a történteket, hogy Gémesi György polgármester idén február 11-én a költségvetési konzultáció keretében tájékoztatta a Szövetség Gödöllőért képviselőcsoport tagjait, miszerint: a bérlő a pandémiára visszavezethető bevételkiesésre hivatkozva felmondta a szerződést. 

„A polgármester hozzátette, hogy van egy új jelentkező a bérletre, és segítsünk abban, hogy ne kelljen pályázati felhívást kiírni, mert úgy bérlő nélkül is maradhat az ingatlan. Ha mi belemegyünk, akkor egyszerűen megoldható a történet.” – emlékezett vissza Kolozs Csaba. – Ekkor információkat kértünk a felmondásról, az új bérlőről és a feltételekről. Másnap kaptunk egy biankó szerződést Bárdy Péter alpolgármestertől, amely semmilyen bővebb információt nem tartalmazott, sem az előző megszűnéséről, sem az új bérlőről nem volt szó benne, viszont a bérleti díj 8 millió forintról szólt. Mivel nem kaptuk meg az általunk kért információkat, február 14-én a hét fős ellenzéki képviselőcsoportunk levélben reagált az alpolgármesternek, hogy biankó szerződést nem tudunk jóváhagyni, különben pedig veszélyhelyzetben a polgármester saját hatáskörben, a város érdekeit szem előtt tartva egyedül dönthet. Ő ezek után még várt öt hetet, majd kiadta az üdülőt 7.120.000 forint éves nettó bérleti díjért.

Nem tudunk másra gondolni, mint arra, hogy az önkormányzat és a bérlő már a december végi felmondáskor megállapodhattak, és azt akarták elérni, hogy ne legyen pályáztatás. Mi azonban nem kívántunk ehhez asszisztálni, és nem is akartunk részt venni ebben – fogalmazott Kolozs Csaba.

Frakciótársa, Török Sándor azzal egészítette ki Kolozs Csaba szavait, hogy az alpolgármesternek írt levélben felhívták a figyelmet olyan feltételekre, amiknek mindenképpen teljesülni kell a szerződéskötés kapcsán. Ezek a tulajdonjog megőrzése, a bérlő által végrehajtott fejlesztések korrekt beszámítása és a gödöllőiek részére nyújtott kedvezményes pihenési feltételek biztosítása voltak.

És még valami! Idestova egy évtizede Nemzetközi Ifjúsági Tábort szerveznek a város balatonlellei üdülőjében. Gödöllő testvérvárosi kapcsolatait felhasználva találkoznak a fiatalok egymással, és a különféle országokból érkező diákok vegyes csoportokban szereznek közös, főleg kulturális, gasztronómiai élményeket, és kötnek barátságokat.

Az „Európa a Polgárokért” program által is támogatott esemény előkészítésének és lebonyolításának motorja nem más, mint L. Péterfi Csaba, a polgármesteri kabinet vezetője. Túl azon, hogy a nemzetközi tábor a lellei létesítmény kihasználtságát növeli, többmilliós bevételt jelent a bérlő számára.

A tábor területe Balatonlellén

Ez a város idei évre elfogadott költségvetésében, a több éves kihatással járó döntések között köszön vissza: az építőipari munkák finanszírozására biztosított 5.627.596 forint mellett, a nemzetközi ifjúsági tábor résztvevőinek szánt meleg ételek ellenértékeként 5.814.000 forintra tarthat igényt a Villa Oliver Kft.

Vagyis: az előirányzat szerint 2021-ben közel 11,5 millió forintos bevétellel számolhat a várostól a régi-új bérlő, miközben bruttóban alig több mint 9 millió forintos bérleti díjat tesz le a gödöllői közkassza asztalára. Világos, ugye?

-efgé