Munkabejárás és sajtótájékoztató a gödöllői vasútfejlesztés kapcsán

Vécsey László, a gödöllői központú választókerület kormánypárti országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese május 21-én munkabejárást tartottak a Budapest (Rákos)–Hatvan vasútvonal-szakasz korszerűsítésének részét képező gödöllői, Köztársaság úti felüljárónál, valamint a megújult állomáson. A sajtótájékoztató után szerkesztőségünk rövid interjúban érdeklődött a fejlesztésről.

A sajtónyilvános eseményen országgyűlési képviselő úr és vezérigazgató-helyettes úr is elégedetten számolt be a beruházás előrehaladásáról. A nagyszabású, 150 milliárdos vasútfejlesztés részben európai uniós, részben állami forrásból valósul meg és eredményeképpen az év végére a teljesen átépített, mintegy 53 kilométer hosszúságú vonalszakaszon 100-160 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Az állomások és megállóhelyek fejlesztésével nő az elővárosi közlekedés színvonala, az utaskomfort, az utas- és üzembiztonság, másfelől pedig csökkennek a környezeti ártalmak. A teljes vonalon a XXI. századi körülményeinek megfelelő közlekedés válik lehetővé. Az alábbiakban olvashatják a velük készült interjút:

GDL.hu: A felüljáró város irányába történő lehajtásánál, a Fürdő utcánál, az addigi ideiglenes forgalmi rendet megváltoztatták. Így már nem lehet balra lehajtani a Fürdő utcába. Ez reggel jelentős zsúfoltságot, közlekedési problémát okoz, hiszen sokat a Hajós felé ezt az utat választották. Ki változtatta meg ezt a forgalmi rendet, lehet-e rajta változtatni?

Nyul Zoltán, NIF Zrt.: A közlekedési hatósággal történt egyeztetés sorozat eredményeként alakult ki a forgalmi rend, a Magyar Közút Zrt. döntése alapján. Ez a változtatás most történt, a forgalom biztonság szempontjából ezt találták a leginkább kedvezőnek. Amikor egy ilyen műtárgy létesül városközponti kapcsolódásokkal, ott a biztonság az elsődleges szempont. Nem az a cél egy ilyen műtárggyal, hogy minden irányba lehessen menni, hanem az a cél, hogy beágyazódva a városi közlekedési hálózatba, hálózati szinten, összes utasszám szintjén hozzon biztonságos feltételeket és utasidő-megtakarítást. Ezeknek a szempontoknak ez a kialakítás megfelel. Érdemes figyelembe venni, hogy a balra kanyarodás nagy forgalmú létesítményeknél mindig nagyobb kockázattal jár, mintha egy csomóponttal odébb megyünk balra. Reményeink szerint a statisztikák igazolni fogják, hogy semmilyen forgalmi kockázat nem maradt a műtárgy környékén.

Vécsey László: Annyit mindenképpen hozzá tennék, hogy a vasútállomás környékének, valamint az uszoda környékének forgalom szabályozása olyan megoldandó feladat, amit valahol el kellett kezdeni. Majd a gyakorlatban megmutatkozik, hogy a forgalom hogyan alakul és a tapasztalatok alapján a hatóságok, lehetőségekhez mérten változtatnak rajta.

Látom, hogy nagy a türelmetlenség az Isaszegi út – Ady sétány csomópont kapcsán is, azonban például az Állomás utcai lámpa még nincs beindítva. Így nincsenek tapasztalatok a lámpa működésében és a lámpák összehangolásához. Mindenképpen kell néhány hónap átfutási idő, hogy lássuk különböző napszakokban, évszakokban, hogy hogy alakul a forgalom. Ehhez kell majd igazítani a lámpák összehangolását és a forgalmi rendet. Biztos vagyok benne, hogy itt is változni fog, ha a balra kanyarodás nem is, magának a csomópontnak az úthálózati rendje, ami kapcsolódik a vasútállomáshoz, finomhangolásra kerül.

Nyul Zoltán: Minden ilyen munka forgalmi tervezéssel együtt készül el, mindig van egy modellezés előre és egy tapasztalati visszatekintés. Amikor már forgalom mellett látjuk a forgalmi hatásokat, az lehetőséget ad ilyen típusú intézkedésekre, de az alap forgalmi rend kialakítása és a műtárgyi paraméterek meghatározása úgy történt, hogy az hosszútávon előremutató legyen és a teljes hálózati környezetbe beilleszkedjen.

GDL.hu: Milyen munkálatok vannak még hátra? Lesz-e ünnepélyes átadás a munkálatok végeztével?

Nyul Zoltán: Természetesen igen. 2021 az az év, amikor a Rákos-Hatvan vonal munkálatai majdnem teljes körűen befejeződnek. A negyedik negyedévben lesz vége a beruházásnak, akkor a teljes 53 megújult kilométer, a 13 megújult állomás, valamint a Budapesten létesült új megállóhely elkészül. A teljes beruházás 150 milliárd forintba kerül. Így ez olyan komplex fejlesztés egy komoly elővárosi és távolsági forgalmat lebonyolító vasútvonalon, hogy az ünnepélyes átadásának 2021 végén – 2022 elején mindenképpen megvan az indokoltsága. Mind a két szempont fontos, hogy úgy fejlesszük a kapacitásainkat, hogy az vonzó alternatíva legyen mind a távolsági közlekedésben, mind a Pest környéki agglomerációs közlekedésben, bejárásban is minőségi előrelépést jelentsenek ezek a beavatkozások. 

Vécsey László: Vezérigazgató-helyettes úr elmondta a sajtótájékoztató keretében, hogy a Gödöllői vasútállomás esetében az egyetemi oldalon az akadálymentesítéssel kapcsolatos munkálatok vannak még hátra. Amint azok elkészülnek, a gödöllői állomás és környéke kivitelezési szempontból teljes lesz. 

Nyul Zoltán: Az utasforgalom szempontjából teljes lesz, csak a biztosító berendezésekkel kapcsolatos munkálatok maradnak hátra, melyek kívül vannak az utasforgalmi területen.

Vécsey László: Vezérigazgató-helyettes úrat szeretném megkérni egy egyeztetésre abban az ügyben, hogy a Bagon és másutt is épülő GSM tornyok, amik a vasúti kilométerkövek, a lakosság legkisebb zavarásával, a lakóterülettől minél távolabb épüljenek meg, hiszen érthető okokból a lakosság idegenkedik ezektől a tornyoktól.

GDL.hu: Köszönjük szépen az interjút mindkettőjüknek!

Fotók: NIF Zrt.