Feltételezhetjük, hogy a megnövekedett egészségügyi kockázat miatt egyre többen választják az internetes vásárlást. Ha az imént feltett hipotézisre szeretnénk választ kapni érdemes górcső alá venni az Európai Bizottság által nyilvánosságra hozott felmérés eredményeit.
Az online vásárlás tekintetében a vírus hatása egyértelműen észrevehető. 2019-ben a 16-74 éves korosztály 49%-a vásárolt különféle termékeket vagy szolgáltatásokat az interneten. Ez a szám a 2020-as év folyamán 61.8%-ra nőtt. A vásárlók által legkeresettebb termékek a ruházati cikkek voltak, ezt követték a streaming szolgáltatások és házhoz rendelhető ételek, italok. Megfigyelhető továbbá, hogy a vásárlók jobban preferálják a belföldről való vásárlást. Amennyiben más EU-s országból érkezik a termék, a megrendelők kevésbé érzik magukat biztonságban és tartanak az esetleges átveréstől vagy éppen a megrendelt termék minőségétől.
Talán a legpozitívabb eredmények a környezettudatosság növekedésében keresendők. Magyarországon az emberek 22.6%-a tulajdonított jelentőséget a környezetvédelemnek minden vásárlása során. A válaszadók 71.7%-a vásárolt legalább egyszer környezetkímélő terméket, tudva, hogy ezzel nagyobb kiadást vállalnak. Az összes tagállamot tekintve az olyan vásárlók száma akik minden egyes vásárlásuk alkalmával szem előtt tartják a bolygó védelmét 2014 és 2020 között 18%-ról 23%-ra nőtt.
Fogyasztóvédelmi szempontból az elsődleges cél a vásárlók jogainak a tudatosítása. Talán az egyik legfontosabb az elállási jog. Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására és kipróbálására, továbbá, hogy kizárólag az eladó által egyoldalúan meghatározott információkra támaszkodhatunk. Természetesen ez csak egy a rengeteg rendelkezésre álló jogszabály közül, amely védelmet nyújthat számunkra vásárlás során. Magyarországon a vásárlók 17.1%-a gondolta úgy, hogy tisztában van az őt megillető jogokkal, ez közel 10 százalékkal elmarad az EU-s átlagtól. Ezt ellensúlyozza, hogy azon vásárlók közül akik kivetnivalót találtak a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, az esetek 20.4%-ában álltak ki magukért és igényeltek kompenzációt. Ez kiemelkedő európai uniós szinten.
A tanulmány célja volt többek között, hogy felmérje az országok lakóinak az anyagi és mentális állapotát. Magyarországon arra a kérdésre, hogy „aggódik-e a havi számlák befizetése miatt” 39%-a a kutatásban résztvevőknek felelt igennel. Ez szinte majdnem azonos a 38%-os átlaggal a tagországok körében. A francia lakosok 50.5%-ban, míg a lengyelek 45.7%-ban feleltek igennel ugyanerre a kérdésre. A svédek mondhatók a legoptimistábbaknak, ahol csupán a válaszadók 6.9%-a számára jelent nehézséget a havi számlák fizetése.
Összességében a 2020-as év kivétel nélkül mindenki számára nyújtott kihívásokat és nehézségeket. Arra, hogy a jelenleg hasító online tér a jövőben is dominálni fog-e csak a járvány lecsengése után fogunk választ kapni. Vásárlói jogainkkal tisztában lenni járványhelyzettől függetlenül hasznos és kifizetődő a mai világban. Reménykedjünk, hogy ahogy az egzisztenciával kapcsolatos pesszimizmus, úgy a környezettudatos fogyasztói magatartás nőni fog a jövőben.
Pólik Ádám
Források: https://ec.europa.eu/info/policies/consumers/consumer-protection/key-consumer-data_en