Okos alternatívák az okos közlekedőknek

Egyre többször olvassuk a sajtóban az „okos város” (smart city) kifejezést. Egy város annyira okos, amennyire az ott élők azok, gödöllői lakosként tehát érdekel, itt helyben hogyan élhetnénk a modern technológiák előnyeivel. E lap hasábjain hónapról-hónapra körbejárom, mire van lehetőség, és minek lenne értelme.

Az előző számban a parkolás okos megoldásaival foglalkoztam, de már akkor jeleztem, hogy két más kategóriában is vannak új technológiák, amelyekkel csökkenthetjük a dugókat: üljünk többen egy autóban, vagy autó helyett használjunk új közlekedési eszközöket.

AZ AUTÓZÁS KÖZÖSSÉGI MÓDJAI

Mindig volt kisebb-nagyobb törekvés arra, hogy többen utazzunk együtt, a természetes családon túl. Részint a költségek megosztása miatt, részint a társaság miatt sokan beszéltek össze a szomszéddal vagy vettek fel stopposokat. A statisztikák szerint azonban elég ritkán élünk ezzel: egy autóban ingázáskor átlagosan 1,2 ember ül, de még családlátogatáskor is 1,7 az átlag (az összes autó vonatkozásában).

A 2010-es évek azonban – a GPS és az okostelefon felhasználásával – meghonosítottak két olyan koncepciót, amelyek térnyerésével jóval magasabb lehet az autók kihasználtsága. „Carsharing” és „carpooling” a koncepciók angol neve, magyarul az autómegosztás és a közösségi autózás, telekocsi kifejezéseket használják. Az autómegosztáskor a járműben egyszerre továbbra is átlagosan ugyanannyi ember ül, de egymás után sokan használják az autót. Budapesten szinte egyszerre indult a GreenGo és a MOL Limo, majd egy évre rá megjelent a DriveNow és azóta még többen kínálnak ilyen szolgáltatást. Azonban az autómegosztás nem segít a dugókon.

Ha elterjedne, javítana viszont a helyzeten a közösségi autózás („carpooling”). Ilyen a világon elsők között indult magyar Oszkár, mely nyomába azóta olyan márkák szegődtek, mint a BlaBlaCar és a TwoGo. A megoldás lényege, hogy segíti az egy környékről egy irányba utazók egymásra találását. Ez városok között alkalmilag éppúgy működhet, mint városon belül rendszeresen: a nyitott autós meghirdeti, hogy honnan-hová-mikor autózik, és hány embert visz magával szívesen. Mivel a regisztráció névvel történik és ellenőrzött, a felhasználók pedig értékelhetik egymást, így mind az autós, mind az utas biztonságban érezheti magát. Ezen alkalmazások tömeges használata esetén akár felére is csökkenthető az olyan autók száma, amelyeket a munkahelyre/iskolába jutáshoz használunk.

ÚJ ALTERNATÍVÁK AZ AUTÓRA

Ha csökkenteni szeretnénk a dugókat, a harmadik esély, ha vonzó alternatívát tudunk nyújtani az autó helyett. Vagy egészségesebbet, vagy menőbbet, vagy olcsóbbat, vagy ezek keverékét. Talán ezen a területen a legszínesebbek a próbálkozások, nem is fog ideférni minden változat. Ott vannak mindjárt a robogók, ám a dugóról írt káros hatások egy része ezekre is áll, ezért ezt az alternatívát nem fejtem ki.

Régi alternatíva és egyre népszerűbb a kerékpározás vonzóbbá tétele. A gyártók a kényelem és a stílus felől, a városok pedig a biztonság és a gyorsaság felől közelítenek, ezért szaporodnak például az elektromos rásegítésű biciklik és az elválasztott kerékpárutak. Az eredmény látványos, egy kutatás szerint 2018-ban már a magyarok 17%-a elsősorban kerékpárral közlekedett. Azonban az arány lassan nő, aminek hátterében az új alternatívák is állnak.

Új lehetőség az elektromos rollerek világa. Az elektromos roller csöndes, nincs légszennyezése (működés közben) és menő. Itt is lehet megosztásban gondolkodni, bizonyára sokan látták már a Budapesten is működő Lime járgányokat. Véleményem szerint Gödöllő központjai közt ez volna talán a leggyorsabb és legvonzóbb alternatíva. Az elektromos meghajtás azóta elérte a gördeszkákat, és megjelentek az egykerekű vagy kétkeréken botkormányos eszközök is.

Remélem, hogy minden ilyen elérhető újdonság hozzájárul majd városunkban is a dugók csökkenéséhez. Ráadásul a technológia a legfejlettebb országokban már a tömegközlekedést is elérte és 5-10 éves időtávon városunk számára is érdekes újdonságokat tesztelnek. Az elektromos hajtás és az önvezető szoftverek beépítésével a világ több városában kisebb, de gyakrabban vagy több útvonalon közlekedő buszokkal kísérleteznek. Sydney-ben, Dubaiban és Bécsben is üzembe álltak már ilyen járművek, és a tokiói olimpiai parkban is 20 ilyen kisbusz fog működni. 

-szem-