„ADÓZZUNK” egy kis időt, avagy mi is történt az elmúlt hetekben!

2020. november utolsó két hetében több olyan rendeletet is hozott Gödöllő város polgármestere, melyek szinte biztos, hogy minden helyi polgárt és/vagy vállalkozót érintett volna. A kommunikáció a legtöbb esetben, hogy a kormány kivérezteti az önkormányzatokat, ezért adót és díjat kell emelni.

Érdekes bejelentések születtek az utóbbi hetekben, hiszen városunk polgármestere a 115 millió forint elvont gépjárműadó pótlására és a kormány által bevezetett díjmentes parkolási rendeletére hivatkozva az újévre 76 százalékos parkolási díj emelést jelentett be. A határozatot a rendkívüli jogrend lehetőségével élve, képviselőtestületi döntés nélkül, egyszemélyben hozta meg.

Ennek alapján a parkolók nagy részében az eddigi 250 forintos óránkénti díjtétel helyett 440 forintig kellene mélyebbre nyúlni a képzeletbeli zsebünkben.

A bevétel kiesés mellett azt nem tudjuk, hogy ezzel egyidőben mennyivel csökken a kiadási oldal. A díjemeléssel egy év alatt megtérülne a bevétel kiesés, de valószínűleg jövő ilyenkor nem kapunk hírt díjcsökkentésről. Fontos különbség a kommunikáció és a valóság között, hogy a parkolás fizetési moratóriuma nem azt jelenti, hogy a kormány magához vonta az összeget, hanem azt a polgároknál hagyta. Mindezt abban a helyzetben teszi az önkormányzat, amikor az emberek az várják, hogy segítse a mindennapjait és ne a politikával foglalkozzon egy értük szolgáló városvezetés.

Azonban itt még nem ért véget a történet. Ugyanis többen és több formában szintén az elvont gépjárműadóra hivatkoztak, amikor jött az újabb csapás: súlykorlátozásokat vezetnek be Gödöllőn.

Így a súlykorlátozással levédett utakon a tehergépjárművek csak külön díj megfizetése mellett közlekedhetnek.

Ennek jelentését talán még a rendelet alkotói sem tudták igazán előre felmérni. Az előzmények még 2019. februárig nyúlnak vissza. Ekkor került elfogadásra a rendelet, ám annak hatályba léptetését kitolták 2020. január 1-jére. A tavalyi, decemberi testületi ülésen még a lokálpatrióta képviselők is óvatosságra, nagyobb körültekintésre kérték az előterjesztőt, majd 2020 nyarán hatályát vesztette a be nem vezetett rendelet. Elérkeztünk 2020 őszéig, amikor városszerte egyre több helyen négyzet alakú, letakart táblákkal lehetett találkozni, s csak találgatott mindenki, hogy mit takar a „meglepetés csomag”. A találgatás aztán feloldásra került a polgármester újabb, egyszemélyben meghozott határozatával, amely alapján 2021 elején bevezetésre kerül az újabb sarc.

Mivel a teherautók díjtételei megmutatkoznak majd az árakban – ezt még Gémesi György is nyíltan elismerte – , így átvitt értelemben egy újabb sarcot varr a polgárok nyakába.

Érinti az összes építkezést, beruházást, de a szemétszállítást végző gépjárművek vagy a csatorna nélküli ingatlanokhoz járó szippantós autók díjai is vélhetően emelkedni fognak. Ha nagyobb autóval érkezik hozzánk a futár, akkor ezen cégek előbb-utóbb a kiszállítási díjakba beépítik majd az árakat.

Önmagában szomorú az emelés, de még nagyobb fejtörést okoz a rendelet kivitelezése. A vállalkozók széles körében óriási felháborodást kiváltó döntés számos gyakorlati kérdést is felvet.

A 2021-től tervezett gödöllői díjtételek.

Például honnan tudja egy Gödöllőn kívüli, akár egy külföldről érkező szállító, hogy ilyen rendelet van a városban? Megáll a táblánál, a kamionjában kinyomtat egy engedély iránti kérelmet, majd eljuttatja a jegyzőnek, aki nyolc napon belül megadja vagy elutasítja azt? Ugye milyen életszerű?

Mi történik akkor, ha az engedélyt nem kapja meg a szállító? Akkor hiába rendelt árut a gödöllői vállalkozó, azt nem kapja meg? Érdemes belegondolni, hogy egy külföldi, akár hetekig úton lévő kamion nem tudja feltétlenül előre, hogy mikor érkezik meg, így az engedély beadását sem tudja úgy időzíteni, hogy minden stimmeljen.

Költői a kérdés, hogy mennyire vállalkozóbarát a hozzáállás. Úgy tűnik, nem gondoltak bele, hogy ez hosszú távon akár munkahelyek megszűnéséig, vállalkozások (például kamionmosó) ellehetetlenítéséig is fajulhat.

2019 elején bizonyosan nem az önkormányzatok „kivéreztetése” miatt akarta bevezetni a város, ráadásul választási év volt… de a közel kétéves rendeleti múltat tekintve még az informatikai háttere sincs megoldva.

Hab a tortán a meglévő telek- és építményadó emelésének kihirdetése volt, valamint az idegenforgalmi adó maximális, 500 forintra való emelése minden vendégéjszaka után.

Sokáig nehéz volt pontot tenni a mondatok végére, hiszen valamelyik (vagy mindegyik) emelést már előre mi is a saját bőrünkön érezhettük, miközben minden gödöllői ember láthatja a Városháza milliárdos bővítését, amely folytatódik.

Végül a fenti adó- és díjemelési terveket a kormány sehol sem engedte meg az önkormányzatoknak. Történt ugyanis, hogy december másodikán a Magyar Közlönyben megjelent rendelet alapján nem lehet adót emelni 2021 végéig, illetve tilos új helyi adót bevezetni. Bő két hétre rá pedig megszületett egy másik kormányhatározat, miszerint a jövő évben egy önkormányzat sem emelhet és nem is vethet ki új díjat a lakosságra az idei koronavírus-világjárvány hatása miatt. Ez viszont meghatározza, hogy Gödöllőn a behajtási rendelet és a parkolási díjemelés is okafogyottá válik január elsejétől.