Ez történt a nyáron

Noha az év legmelegebb évszaka a szabadságolások és a szünidő miatt általában hírszegényebb, az élet nem állt meg. Még annak ellenére sem, hogy a koronavírus-járvány miatt a gazdasági élet is számos bizonytalanságot hordozott magában.

Szeretnénk beszámolni a 2021-ben megvalósult, a lakosság komfortérzetét jelentősen növelő út- és járdaépítésekről, csapadékvíz-elvezetési problémák megoldásáról, a szúnyog-
gyérítésről, parlagfűirtásról, valamint a sok településhez hasonlóan Gödöllőn is nagyszerű programokkal tarkított, több napos, augusztus 20-ai ünnep köré csoportosuló rendezvényforgatagról. Nos, sajnos egyikről sem tudunk hírt adni. Vajon miért van ez így, hogy gödöllőiként csak olvasni tudunk más városokban megtörtént hasonló eseményekről és fejlesztésekről?

Még, még, még, semmi nem elég!

Hírt tudunk adni viszont Gödöllő jelenlegi egyetlen (!) nagyobb önkormányzati beruházásáról. Arról, amely több évre sok százmillió forintos anyagi fedezetvállalással járt, s amelyre már eddig is sok százmillió ment el. Könnyű kitalálni, hogy a városháza (át)építéséről van szó. Mondhatni, szinte alig hogy elkezdődött az „érdemi” munka, máris újabb tízmilliós plusz költséget írhatunk az egykori hivatal helyén álló, főtéri játszótér szomszédságában található épület átalakításának számlájához. A régi polgármesteri hivatal vaskos szerkezetének szétverését jelentő százmilliós nagyságrendű, majd a „hontalanságból” fakadó szétköltöztetés miatti sok tízmilliós bérleti díj önmagában is beszédes, nem beszélve a régi-új épület kialakításáról. A rendkívüli jogrend adta rendeleti kormányzás alatt májusban Gémesi György egy előterjesztésben adta hírül, hogy adásvételi szerződést ír alá a szintén Szabadság tér 6. szám alatti K&H Bank Zrt.-vel, hogy annak irodáját közel 63 millió forintos vételár ellenében megvásárolja. A számok nyelvén játszadozva könnyen felsejlik az emberben, hogy a vételár nagysága megegyezik az utóbbi években új adók bevezetésének politikáját űző városvezetés tavalyi évben kitalált behajtási rendeletéből remélt éves összeggel. Nem tudni, hogy többek között az építőanyagárak drágulása miatt mennyibe kerül a városnak az építkezés, amely miatt Gémesi György a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöki köntösébe bújva (de talán a hivatali beruházás amúgy is magas költségvetését féltve) szót emelt az országos médiában.

Háromból három

Újabb örömteli hír érkezett, ami a város középiskoláit illeti. A tavalyi évben a Református Líceum számára jóváhagyott 3 milliárd forint, illetve a Premontrei Apátság számára megítélt 3,3 milliárd forint állami támogatás után a harmadik középiskolánk, a 2013 óta „állami” fenntartású Török Ignác Gimnázium csaknem 1 milliárd forintból újulhat meg. Érdekessége lehet az ügynek, hogy a gimnázium egy időben és azonos technológiával épült a polgármesteri hivatallal, amely utóbbi körül számos verzió és averzió terjengett a városi kommunikációban a tető esetleges (de hivatalosan máig sem bizonyított) azbeszttartalma miatt. Szintén sokatmondó tény, hogy míg a gimnázium felújítására 1 milliárd forint elégnek bizonyul, addig a városháza átépítése másfél milliárdnál tart, az egykori hivatal bontási költségeiről és magáról a régi épület vagyonvesztéséről nem is beszélve, melyek milliárdos nagyságrendűek.

Újabb hozadék

A végéhez közeledik Gödöllő újkori történetének legnagyobb beruházása, a Budapest-Hatvan vasútvonal rekonstrukciója. Ennek a gépjárműforgalom számára egyik legnagyobb hozadéka a Köztársaság úti felüljáró létrejötte, amely levegőhöz juttatta az arra közlekedőket, de jelentős kényelemmel bír a városi közlekedést illetően is. Talán az állam részéről a vállalkozásoknál hagyott iparűzési adó egy része is hozzájárulhatott az újabb, a gigaberuházás gödöllői részét határoló Állomás út és Köztársaság út felújításához, amelynek értéke elérheti akár a több tízmillió forintos nagyságrendet is. Az átmenő forgalmat lebonyolító utak összességében 1200 méter hosszan történő új kopóréteggel való ellátása igazi koprodukció eredménye: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. biztosítja az aszfaltot, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. pedig a gépláncot. 

Autópálya csomópont átépítés

Szintén a Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában megújul Gödöllőn a 2104-es Vác-Gödöllő összekötő út, M3-as autópálya csomóponttól a Haraszti úti csomópontjáig tartó szakasza, az érintett csomópontok átépítésével. A 241 millió forintos kormányzati támogatás révén az összekötő út és az M3-as autópálya csomópontjában Szada irányából külön jobbra kanyarodó sáv épül, a városközpont irányából pedig a meglévő balra kanyarodó sávot hosszabbítják meg. A Haraszti utcai csomópontban Gödöllő centrum irányából jelzőlámpás forgalomirányítással balra kanyarodó sávot alakítanak ki. Mindezek mellett az új burkolat és burkolati jelek segítik a közlekedést, valamint helyreállítják a csapadékvíz elvezető rendszert. Jelentős változás lesz az autópálya gödöllői lehajtója körül, mert mint korábban eldőlt, a kormány félmilliárd forinttal támogatja a Gödöllőt nyugati irányban elkerülő út M3-as autópálya-lehajtó, illetve a Haraszti és Kenyérgyári út csomópontja közötti szakaszának megépítését.